Teplo, termokamery a zkoumání ledu

15.01.2024

Ukázali jsme si, proč naše prsty nejsou spolehlivé teploměry, povídali jsme si, jak fungují různé teploměry a ukázali si, jak se vzduch při ohřívání rozahuje a při ochlazení smršťuje. Zkoušeli jsme, jak taje led na plastovém a plechovém hrnečku, jestli ho vlněná ponožka zachrání před rozpuštěním nebo ho naopak ohřeje a rozpustí rychleji. Pozorovali jsme, co s ledem udělá sůl a barvivo, nechávali led rozpouštět v po okraj naplněné nádobě.

Pohráli jsme si s hračkami, které při různé teplotě mění barvy a obtiskli dlaně na termocitlivou fólii.

Bavili jsem se o tom, jaké materiály jsou dobré vodiče tepla a jaké naopak ne a ukázali si rozříznutou termosku.

Poté jsme se rozdělili do skupin a zkoumali pomocí digitálního teploměru a sáčku s vodou, co se děje s ledem, pokud ho posolíme.

Pak jsme se na svět podívali pomocí termokamer, ukázali si, jak to vypadá otisk dlaně na kovovém tácku a jak na korkové prostírce, že některé materiály jsou průhledné pro oči, ale neprůhledné pro termokameru a obráceně, podívali se, jak to vypadá, když kladivem praštíme do podložky nebo když provázkem třeme nohu u židle, a jaký je rozdíl, když horkou vodu naléváme do obyčejného a když do termohrnku.

© Elixír do škol, z. ú.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky